Een goede briefing levert goed beeld op
Je schakelt een fotograaf in om dát beeld te maken dat jij voor ogen hebt.
Maar hoe zorg je ervoor dat hij/zij aanlevert wat jij in gedachten hebt?
Een goede briefing is essentieel. We geven 7 tips om je op weg te helpen!
1. Weet wat je vraagt
Realiseer je goed wat voor opdracht je geeft én aan wie. Niet iedere fotograaf kan alles maken. Het is verstandig rekening te houden met een specialisme. Dat is vaak verbonden met de uitrusting en de ervaring van de fotograaf. Een sportfotograaf heeft andere lenzen dan bijvoorbeeld een food fotograaf. En niet iedereen heeft genoeg geduld om lang te posten bij de plek waar een bijzonder vogeltje kan opduiken…
2. Maak vooraf duidelijke prijsafspraken
Bedenk vooraf goed of het gaat om een eenmalige publicatie of dat je de foto vaker wilt gaan gebruiken. In sommige gevallen kan het slim zijn om de gebruiksrechten direct af te kopen.
3. Geef duidelijk het gewenste formaat aan
Omschrijf de plek waar je het beeld gaat gebruiken. Gaat het om een headerfoto voor je website? Dan heb je waarschijnlijk een plat beeld nodig. En wil je een portretfoto op je website plaatsen, dan moet vooral je gezicht goed in beeld zijn.
4. Omschrijf de stijl van de fotografie
Geef zo goed mogelijk aan wat je voor ogen hebt. Heb je specifieke wensen? Maak ze kenbaar. Wil je een foto op een witte achtergrond? Laat het weten. Daarnaast is het belangrijk dat de stijl van de fotograaf past bij jouw onderwerp. Zakelijke fotografie is iets anders dan een bruidsportret.
5. De briefing
Geef zoveel mogelijk informatie zodat duidelijk is wat je wilt hebben, maar laat tegelijkertijd voldoende ruimte over voor een eigen draai van de fotograaf. Durf te vertrouwen op zijn of haar kwaliteit. Die heb je niet voor niets geselecteerd.
6. De standaardinformatie
Denk aan het vermelden van de basisinformatie: locatie, tijdstip en contactgegevens.
7. De deadline afspreken
Na de fotoshoot moeten de beelden geselecteerd en bewerkt worden. Laat de fotograaf weten wanneer de deadline is. Heb je de beelden snel nodig? Geef dat dan aan en maak er afspraken over zodat de fotograaf het kan inplannen.
En je weet: een beeld zegt meer dan 1.000 woorden. Dus heb je voorbeelden om je briefing kracht bij te zetten, voeg die dan toe!