Deze stockfoto’s willen wij nooit meer zien!
We weten allemaal dat een artikel met beeld sneller gelezen wordt, dan een artikel zonder beeld. Beeld versterkt een verhaal, prikkelt en daagt uit. Met goed gekozen beeld, trek je een lezer in de tekst en maak je hem nieuwsgierig. Natuurlijk is het niet erg om gebruik te maken van stockbeeld. Let wel: er zijn uitzonderingen!
Met de volgende drie type stockfoto’s gebeurt dat echter allemaal niet. Als je die bij je artikel plaatst, halen ze je tekst juist onderuit. Neem je nieuwsbrieflezers of websitebezoekers serieus en zadel hen niet op met dit type stockfoto’s.
1) Onpersoonlijke mannetjes
Vaak zijn ze wit, soms rood of blauw. Meestal zijn ze naakt, soms hebben ze een stropdas of een aktetas bij zich. Heel merkwaardig, ze hebben nooit een gezicht. Zelfs niet als ze blij of verdrietig zijn.
Deze onpersoonlijke mannetjes zijn vaak druk, ze beklimmen trappen of ladders, houden grote voorwerpen vast en houden ervan elkaar te helpen en elkaars hand te schudden. Onpersoonlijke mannetjes houden van puzzelen, van aanwijzen en ze houden graag een bord of woord zoals TEAM vast.
Waarom je de onpersoonlijke mannetjes niet moet gebruiken:
- ze zijn onpersoonlijk en spreken daarom niemand aan. Niemand identificeert zich met zo’n mannetje.
- zo’n mannetje zegt ook niets over jou, jouw tekst of jouw bedrijf.
Zijn er uitzonderingen?
Nee, eigenlijk niet. Direct het gebruik staken is ons advies!
Liever geen beeld, dan een onpersoonlijk mannetje!
2) De callcenter dame
Op de contactpagina van een website kom je dit soort dames vaak tegen. Wij noemen haar ‘de callcenter dame’. Ze heeft een witte bloes aan en is gefotografeerd voor een witte wand. Ze heeft neutrale make-up op en lacht haar stralend witte tanden bloot terwijl ze recht in de camera kijkt.
De mannelijke variant van de callcenter dame bestaat overigens ook. We zien hem iets minder vaak, maar ook zijn overhemd is kreukvrij en spierwit en ook hij lacht vriendelijk zijn witte tanden bloot…
Waarom je de callcenter dame niet moet gebruiken:
- wat is er mis met een foto van jezelf of van het echte team?
- wil je geassocieerd worden met een dame die op elke willekeurige bedrijfspagina kan worden geplaatst? Zo neutraal dat ze eigenlijk overal wel ingeschoven kan worden? Nee, natuurlijk wil je dat niet!
3) Juichende teams
Juichende teams zijn extreem blij en gelukkig. Ze steken hun vuisten de lucht in en roepen hoera terwijl ze in de camera kijken. Juichende teams bestaan vaak uit jonge mensen die in een neutrale kantooromgeving staan te jubelen. Vaak hebben juichende teams opvallend goed gematchte kleding aan. En ondanks het gejuich en gezwaai met de vuisten, is het hele team zichtbaar.
Waarom je het juichende team niet moet gebruiken:
- liever geen foto dan het juichende team
- zeg nou zelf: sta jij ooit zo te juichen met je collega’s, met gebalde vuisten en breed lachend. Nee toch!
Wat dan wel?
Bovenstaande stockfoto’s zijn te gemaakt en te nep. Kies voor geloofwaardige beelden die aansluiten bij wat jij met je bedrijf wilt uitstralen.
Vind je het lastig om goed (stock)beeld te vinden? Wij weten clichés te vermijden en ook waar de beste beelden te krijgen zijn, dus bel dan gewoon even naar Beeldbalie. We helpen je graag op weg.