09september2014

Styliste Selina van Loon

beantwoordt 7 vragen

Beeldbalie geeft regelmatig het woord aan iemand die net zo enthousiast is over beeld als wij. Dit keer beantwoordt styliste Selina van Loon onze vragen!

1. Wie of wat inspireert of beïnvloedt jou?

selinaOnline is dat Pinterest. Daar kan ik uren aan besteden. Ik vind daar beelden van mooie interieurs, mooi vormgegeven stillevens en ook prachtig opgemaakte Pinterestborden. Als er geen internet is, kun je mij in een stad, op een festival of in een park op een bankje zetten en dan neem ik alles op wat ik zie. Er is zoveel dat mij inspireert! 

Pinterest

Bekijk hier de Pinterestpagina van Selina.

2. Waarom heb je gekozen voor styling?

Tijdens mijn studie kon ik afstuderen op de moderedactie van de Libelle. Tijdens deze afstudeerstage mocht ik op eigen houtje shoppen voor de modeproducties. Ook was ik tijdens de productiedagen aanwezig op de set en assisteerde ik de styliste. Het beeld dat je samen met je team (fotograaf, visagist) maakt is een cadeau aan het eind van de dag. Bij Libelle heb ik ontdekt dat ik het vak van styling ontzettend interessant vind. Het is altijd in beweging, net als het beeld dat je maakt. Na mijn afstuderen aan de Hogeschool van Amsterdam, richting Media, Informatie en Communicatie, ben ik in het wereldje blijven hangen.

Productie voor KTC magazine, Foto: Eva Broekema

3. Wat zie je van jezelf terug in je werk?

Mooie materialen en mooie combinaties zijn een pre in mijn producties. Ik zal nooit klakkeloos trends overnemen, omdat het een trend is. Als ik het niet mooi vind, sla ik de trend moeiteloos over. Bovendien zal ik nooit onbetaalbare items gebruiken in mijn styling. Voor mijn opdrachtgevers Margriet, Vriendin en Flair is het belangrijk dat de lezeressen de items kunnen kopen. Ik zou ook niet anders willen. Mijn producties zijn altijd met eyes on the price! Leuk: Eyesontheprice.nl is vanaf 1 oktober a.s. hét online magazine voor de vrouw die bewust in het leven staat en weloverwogen haar geld uitgeeft. Je vindt hier alles op het gebied van mode, eten, wonen, reizen en en lifestyle.

4. Hoe ken je Beeldbalie?

We hebben elkaar ontmoet op een netwerkbijeenkomst. Tijdens een uitgebreide kennismaking, spraken we uit dat het leuk zou zijn om samen te werken. Dat dit er nog niet van is gekomen, komt denk ik omdat styling vaak ontbreekt bij zakelijke en commerciële producties. Deels heeft dat te maken met budget en deels is het onwetendheid over het vak. Magazines waarin wekelijks een modereportage verschijnt, willen het beste beeld publiceren. Daarom is het van groot belang dat een styliste niet alleen de modereportage uitvoert, maar ook meedenkt met de ontwikkeling van het concept voorafgaand aan de fotoshoot. Helaas is styling niet vanzelfsprekend bij commerciële uitingen (reclames, folders) en/of zakelijke uitingen. Als het budget het niet toelaat om een goede fotograaf, visagist, model(len) én stylist in te zetten, wordt vaak bezuinigd op een van deze aspecten. Dit kan resulteren in een beeld dat niet compleet is, of dat veel beter had kunnen zijn. Zo moeten modellen vaak hun eigen make-up en kleding meenemen, waardoor je foto’s kunt krijgen met verwassen kleding en kleding die niet bij de rest van de omgeving past. Ik vind dat zonde, want met een paar extra middelen kan het beeld rijker worden

5. Op welk werkresultaat ben je trots?

Ik ben trots op een stylingproductie voor weekblad Vriendin waar we als team veel complimenten van de redactie voor hebben gekregen. Dat werkt natuurlijk heel motiverend! Naast mijn werk als styliste, schrijf ik ook graag. Vorig jaar heb ik een advertorial geschreven voor de Vogue, waar ik ook erg trots op ben.

Foto uit productie voor Vriendin, Haar & Make-up: Anouk Nijsen, Foto: Celine Gijsen @ Studio 5982

6. Wat is jouw tip voor goed beeld?

 

Onderschat de waarde van de combinatie van een goede fotograaf, visagist, model en styliste niet. Ze zijn alle vier essentieel voor een compleet beeld waarbij alles klopt.  Daarbij vormt een juiste locatie, passend bij je productie, ook een absolute meerwaarde.

 

Met regelmaat maak ik producties waarbij ik de styling verzorg voor ‘echte mensen’. Hierbij gaat het om de mensen die zijn geïnterviewd voor een reportage of artikel in een magazine. Deze mensen aankleden is altijd een uitdaging omdat ik hen niet ken en omdat ik het enkel moet doen met de maten die zij zelf doorgeven. Mijn tip daarbij is dat het belangrijk is om te zorgen voor meerdere kledingsets, ook in diverse maten. Zo kunnen de mensen zelf bepalen wat ze aantrekken. Als je je lekker voelt voor de camera, straal je dit uit en dat resulteert natuurlijk weer in prachtig beeld!

7. Wil je nog wat delen?

Mijn websites! Selina van Loon en Eyes on the price die bijna live gaat.