26juni2018

Niet alwéér die stockfoto!

Er zijn van die stockfoto’s die je áltijd tegenkomt bij bepaalde onderwerpen. Was jou dat nog nooit opgevallen? Na dit blog is dat voorgoed veranderd en zie je ze overal. Ons advies: vermijd deze cliché foto’s, we kennen ze nu wel. En natuurlijk geven we je tips voor foto’s die je beter kunt gebruiken.

De stapel stenen

Yogascholen, wellness-centra en mindfullnesscursussen, ze lijken allemaal dol te zijn op een stapeltje stenen. Maar waarom? Michael Grab is fotograaf en kunstenaar die gespecialiseerd in het balanceren van stenen. Hij geeft aan dat het stapelen van stenen veel geduld vergt. Om de stenen op elkaar te laten balanceren, moet je de stenen ‘kennen’. Zen zijn gaat oorspronkelijk – als boeddhistisch begrip – over discipline, aandacht en concentratie, maar wordt tegenwoordig geassocieerd met je goed voelen, wellness en spa-centra. Deze foto’s stralen dus wel degelijk het begrip ‘zen’ uit, alleen sluit dat beeld niet helemaal aan op wat wij associëren bij dat begrip.

 

Hoe dan ook: het stapeltje stenen blijft erg onpersoonlijk en kan op veel verschillende diensten, activiteiten en producten duiden. Daarom hier wat andere beeldsuggesties.

De druppel

De druppel komt ook regelmatig voorbij, vooral in uitingen van bedrijven die iets met water te maken hebben. Maar daarnaast wordt het ook vaak als opvulbeeld gebruikt, bij bijvoorbeeld workshops, coaching of kerkelijke informatie. Hierbij heeft de afbeelding totaal geen connectie met het onderwerp. Zullen we de druppel dan maar laten voor wat het is en een passend beeld zoeken?

 

Tip: Kies voor een beeld uit de praktijk, met echte mensen. Bijv. beeld uit een workshop die al eerder is gegeven of een loodgieter die zijn werk aan het doen is.

De onpersoonlijke handdruk

Online vacatures zijn vaak voorzien van een foto waarop handen worden geschud. Niet alleen cliché, ook onpersoonlijk en afstandelijk omdat er geen gezichten te zien zijn en de omgeving onherkenbaar is. Tip: maak een foto van je eigen bedrijf of werknemers, dat is veel toegankelijker en het biedt meteen een blik in je bedrijf. Handig: die foto’s kun je ook weer gebruiken om je team voor te stellen op je website.

Omgekeerd zoeken

Wij zijn groot voorstander van het gebruiken van eigen gemaakt beeld, maar we snappen dat dit niet voor iedereen te doen is. Daarom hier een tip als je aan de slag gaat met stockbeeld. Er bestaat een makkelijk trucje op Google waarmee je kunt checken of en waarvoor de stockfoto’s, die je hebt gevonden, worden gebruikt. Het is vervelend om achteraf te ontdekken dat foto al door vijftig andere bedrijven wordt gebruikt. Maar het kan nog vervelender worden, wanneer de foto een hele andere lading heeft meegekregen door een bedrijf.

 

Omgekeerd zoeken werkt als volgt:

  • Ga naar Google >> Afbeeldingen.
  • Klik op het foto-icoontje.
  • Upload een foto die je wil checken.

De resultaten verschijnen vanzelf.

Op zoek naar origineel en gratis beeld?

Hier wat beeldbanktips om een clichéfoto te vermijden:

Unsplash

Pexels

Pixabay

 

En natuurlijk helpen wij je ook graag. Neem gerust contact op!